Normativní základ
Normativní základ. Tato průřezová vrstva je příznačná pro řadu vzděláva-CÍch obsahů v dopravě. Činnosti organizací, vyjádřené oborovým a informa-t i vním základem, jsou limitovány poměrně rozsáhlou sestavou pravidel (no-i iin). Normativní základ vymezuje působnost organizací navenek, kvantifi¬kuje pracovní činnosti a spoluurčuje strukturu dopravních systémů. Lektor by neměl připustit, aby se tento normativní základ, založený právními, tech-inckými, technologickými, provozními aj. normami vyučoval sám o sobě. Normativní základ by měl navazovat na základ oborový a informativní, aby byl každému pracovníkovi zjevný jeho účel a smysl. Provozní předpis / hlediska pedagogicko didaktického tedy není výklad správního aktu, ale výklad dopravní resp. přepravní či jiné situace a její regulace. Speciální nadstavba. Jednotlivé průřezové vrstvy obsahu mají podle své po-s.ihy důležité doplňky. V podobě takového doplňku existují např. početní dovednosti, nutné k řešení brzdných kapacit vlakových souprav Jazykové zna¬losti a dovednosti nutné k zabezpečení styku pozemního leteckého personá-lu s personálem zahraničních leteckých linek aj. Bez této speciální nadstav¬by je v praxi příslušný oborový základ do značné míry nepoužitelný. Ink se jeví např. v oborovém základu přepravy nutná znalost všeobecných ných předpisů o hospodaření, přičemž právní vymezení ochrany tohoto majetku můžeme pokládat za speciální nadstavbu v oborovém základu. Lektor si proto vždy klade otázku, jaká speciální nadstavba se váže na praktickou apli¬kaci oborového základu. Speciální nadstavbou je např. též problematika mezi¬lidských vztahů, problematika pedagogická pro vedoucí pracovníky aj. 6.5.2 Skladba tématických celků