Tématický celek ve výstavbě
6.5 Tématický celek ve výstavbě
6.5.1 Vybrané průřezové vrstvy tématických celků
Srovnáme-li nejrůznější obsahy vzdělávání pracovníků v organizacích, neu¬jde nám příbuznost některých jejich částí co do účelu a využití v rámci těchto obsahů. Praxe nás tak přivádí k chápání průřezových vrstev vzdělávacího obsa¬hu. Jsou to takové obsahové části, které spoluurčují vztah tématického celku k pracovní praxi. Základní průřezová vrstva — oborový základ – mnohdy ještě nestačí ktomu, aby mohl obsah vyjádřit všechno, co pracovník i organizace Očekávají od výchovně vzdělávacího procesu. Oborový základ, zvláště je-li /aložen pouze na objektivně daném souboru poznatků, musí být obohacen tak, lby co nejúčinněji zasáhl do praxe. Proto rozlišujeme kromě zmíněného oboro¬vého základu ještě základ informativní a speciální nadstavby (doplňky). – Oborový základ. Je to nejdůležitější část obsahu, která má rozhodující vliv na zvyšování profesní úrovně pracovníka. Oborový základ je komplexem poznatků, operací s nimi, jejich pořadačích systémů, jak jej popisuje didak¬tika. Skládá se z nejrůznějších stavebních prvků, z nichž některé jsou uvede¬ny v předchozí části. Oborový základ v obsahu výchovy a vzdělávání pra¬covníků v organizacích má přímou vazbu na potřeby pracovníka, a jeho po¬stavení v organizaci.
Informativní základ. Tato vrstva navazuje na oborový základ. Doplňuje jej informacemi o jeho významu a využití v odvětví a v organizaci, objasňuje poslání organizace, její rozvoj a perspektivy. Zahrnuje též všeobecné infor¬mace o organizaci a pracovišti z hlediska potřeb pracovníka. Informativní základ sleduje též strukturu organizace a výsledky její činnosti. Oborový základ je tu zasazen do širší výrobně technické praxe v návaznosti na zákla¬dy jiných oborů. Lektor bedlivě sleduje uspořádání vztahů mezi oborovým B informativním základem, aby mohl co nejvíce konkretizovat jednotlivé té¬matické celky.