Pro věc by také měly pracovat specializovaní, nejen administrativní manageři
Pro věc by také měly pracovat specializovan, nejen administrativní manageři. Neboť vedlejším produktem expozice tématického celku i jeho proměn tu skupinové součinnosti Q fenomén, dožadující se vytrvalé pozornosti andra-MOKiky. Může být představen veřejnosti jakožto intelektuální servis, který je |t U> inspirovat každého ze svých klientů. Může jim navrhnout, jak by se mohli vyrovnat s tím či oním problémem, který se jich dotýká – když už se dozvěděli, jak a proč vzniká. Může jim říci, jak chápat okolní svět a jeho aktuální projevy, čím přispět k jeho změnám, aby to lepší bylo lepší i ve skutečnosti. Intelektuál¬ní servis prohlubuje přemýšlení o lidech a o světě. Tématický celek a jeho ex¬pozice v naznačeném pojetí už dávno přesahuje dosavadní představy o kamenné škole. Jeho intelektuální servis je jedním z impulzů, které vysílají zejména spo¬lečenské vědy ve svých aplikacích do procesu rozvoje civilizací. Tématický celek je natolik operativní, aby věděl, co kdo žádá. Má i svou organizační nad¬stavbu, marketing, management a přímé styky s veřejností. Ta patrně nežádá ani stupnici tvrdosti, série českých předložek či hexametr včetně učitelování. Z této polohy intelektuální servis neočekávejme, spíše dostaneme špatnou znám¬ku na pololetním vysvědčení. Ne proto, že by to nebylo dost zajímavé, ale pro¬to, že se s těmito moudrostmi nedá v životě už nic dělat.
Evropská či později snad mezikontinentální intelektuální úroveň si žádá něco poněkud jiného, čím by jednotlivé části populace mohly obohatit svůj myšlen¬kový svět. Někdy mu chybí problematika makro- či mikrořízení společnosti, jindy vévodí absence představ o životním slohu, potom možná informace o tom, čemu a jak se dále učit, aby člověk někde zakotvil a uměl tam žít i se svým okolím. Nejednou ovládnou člověka před usnutím myšlenky o neposlušných dětech a hodnotě manželství. Intelektuální servis prostě člověka navádí, když už si upevnil svou kvalifikaci. Může uvažovat také o tom, jak pomoci svým spoluobčanům. Někde potřebují získat návyky osobní hygieny, jinde opět lépe chápat pojem svobody. Jaký úkol má pronikat do merita tématického celku u nás, kde, kdy a jak, není otázka příliš vzdálená. Lze ji formulovat jako zvolání z přízemí do vyšších poschodí: Jaké podmínky nutno nyní vytvářet pro nový intelektuální servis? Ale také: Co pro to ještě před tím udělá dnešní škola? Raději aby si pospíšila s rozhodnutím. Možná, že by mohla odpovědět na otáz¬ku, může-li tématický celek nahradit svou operativností a flexibilitou trvalé pokusy o záplatování vyučovacích předmětů, kdysi budovaných podle uspořá¬dání akademické vědy. Snad může i do kamenných škol zasáhnout vliv apliko¬vané andragogiky.