Výchova
Výchova:
– musí zprostředkovat přesvědčení
– znamená zakládání vztahů
– nesmí jít z cesty k nejvyšším hodnotám
– souvislost práv a povinností
– hodnoty úcty a důvěry
– dosažení ctností
– ochota sloužit a plnit povinnosti
– láska k domovu a vlasti
– zvláštní význam se přikládá základním hodnotám a právům obsažených ve výchově
Chyba ve výchově = politický terorismus!!
Spoluodpovědnost za předávání hodnot má:
1. Rodina – primární místo, prioritní skupina, předávat vzorem
2. Škola – pedagogika volného času
3. Stát
4. Osobnost pedagoga, osobní příklad člověka
Potřeba = vychází z nedostatku, jsou chápány jako požadavky organismu, vrozené nebo získané. O potřebu usilujeme dle naléhavosti:
– nasytit se, spánek, bezpečí (obydlí), spolupatřičnost (zázemí rodiny), uznání, seberealizace (rozvoj osobnosti)
Cílem TVM je vést studenty učitelství k pochopení podstaty symbolických hodnot – pravda, dobro, krása, láska, práce, demokracie, humanita atd.
Klasifikace hodnot souvisí s potřebami, které se během života mění, vyvíjejí, vznikají a zanikají.
Krize společnosti = převládání materiálních hodnot. Lidé jednají a postupují proti sobě a jsou ovládaní ziskem a egoismem.