Mravní výchova dětí školního věku
5. Mravní výchova dětí školního věku
Pojmy: etika, morálka, mravnost, mravní výchova, cíl, obsah, mravní imperativ, mravní vývoj, proces mravní výchovy, metody mravní výchovy, prosociálnost, výchova k prosociálnosti, projekt Etická výchova
Etika – nauka o morálce.
Morálka – souhrn etických norem a pravidel a jim odpovídající způsoby jednání a chování. Jde o společenský jev.
Mravnost – shoda jednání člověka s mravními normami (svědomím)
Mravní výchova – výchova v užším slova smyslu, výchova charakteru, vůle, hodnotová výchova
Cílem MV – vnitřně integrovaná a svobodná osobnost, která jedná v souladu svého přesvědčení a v souladu se společenskými mravními normami.
Obsah MV :
1.rovina osobnostně sociální
– mravní normy (pravidla, způsoby hodnocení)
– společenské návyky (pozdravy..)
– mravní vztahy a postoje (k slabším, k sobě, partnerské vztahy)
– vlastnosti (vůle a charakter)
– hodnotový systém (pravda, krásno, láska…vede k uspokojení)
2. rovina psychologické struktury osobnosti
– mravní vědomí (sebepoznání, úhel pohledu)
– mravní cítění (láska k dobru, skromnost, empatie)
– mravní přesvědčení (charakter, hodnotový systém)
Mravní imperativ – vyjádření koncepce dobra mezi lidmi – vyšší princip mravní (chovej se tak, jak chceš, aby se jiní chovali k tobě)