Základní pedagogické kategorie
Základní pedagogické kategorie
Výchova – proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji
Rozdělení výchovy na dvě kategorie : Výchova přímá – zdroj informací je vychovatel
Výchova nepřímá- vychovatel odkazuje vychovávané na jiné prameny informací
– v užším slova smyslu
– proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji
– z moderního hlediska je výchova proces záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince, tj. jeho postojů, potřeb, zájmů, chování
– výsledkem výchovy je charakter člověka a jeho sociální chování výchovné složky:
-světonázorová (náboženská, filosofická)
– rozumová (jazyková, vědecká, ekologická)
– pracovní (technická, ekonomická, pracovní)
– mravní (mravní, právní, politická)
– tělesná (zdravotní, pohybová)
Vzdělávání
proces směřující primárně k rozvoji jedincových:
a) vědomostí (představy, pojmy, názory)
b) dovedností, zvyků (motorické, intelektuální)
c) schopností (motorické, intelektuální)
– výsledek: vzdělanost, vzdělání, kvalifikace, aj.