Působení výchovy může být záměrné a nezáměrné
Působení může být záměrné a nezáměrné. Záměrně je jedinec vychováván například napomenutím, pohlazením, rozhovorem, diskusí… Nezáměrně příkladem, tím, jak se mluví, jak se k sobě lidé chovají, co jedinec čte, na co se dívá v televizi, s kým se stýká …
Předávání informací, učení, je hlavní náplní práce učitele, ale i on je vychovatelem. Ovlivňuje děti přímo i nepřímo. Dobrý učitel umí využít nejrůznější příležitosti k tomu, aby děti-vedl k ochotě pomáhat, trpělivosti, pravdomluvnosti…. Tlumí náznaky rasismu, diskriminace, šikany. Toto platí i o vychovatelích dětí předškolního věku. Snad ještě více jsou tyto děti vnímavější a tvárnější ve svých postojích a názorech. Dětský kolektiv přijme bez větších problémů dítě rómské nebo tělesně či duševně znevýhodněné, připraví-li je na to vychovatel. Děti se už odmalička ptají, proč je někdo bílý, jiný černý, nemocný, na vozíku… Povede-li je vychovatel/pedagog k tomu, že každý člověk má svou cenu, je důležitý, že jinakost neznamená méněcennost, naučí se přijímat a žít i s dětmi, které jsou Jiné“. Není to vždy jednoduché a děti dovedou být někdy hodně zlé.