Agrese a šikana jako výchovné problémy
11. Agrese a šikana jako výchovné problémy
Pojmy: agrese, šikana, druhy šikany, diagnostické znaky šikany, vývojové stupně šikanování, řešení a prevence šikany
Agrese = napadení, řada psychologů tvrdí, že je naučená na základě zkušeností, z dítěte se stává agresivní člověk postupně, a to tak, že si „pamatuje“ způsoby jednání, které vedou k „úspěchu“.
Šikana = zvláštní případ agrese, obtěžování, týrání, sužování, pronásledování.
Druhy šikany:
a) přímá = tvrdé a mírnější projevy
b) nepřímá = pomluvy, intriky, izolace
Řada vlivných psychologů tvrdí, že agrese je „naučená“, že si ji osvojíme na základě zkušeností (přímé nebo zprostředkované). Z dítěte se stává agresivní člověk postupně, a to tak, že si „pamatuje“ způsoby jednání, které vedou k úspěchu.
Diagnostické znaky šikany:
a) opakovatelnost ubližování
b) bezbrannost oběti
c) asymetričnost = více proti jednomu
Motivace k šikaně – touha po mužnosti, touha po dominantnosti, motiv krutosti, zvědavost, nuda.
a) teorie identifikace původní oběti s agresorem – dítě se identifikuje s osobou, která ho šikanuje,
b) teorie přeměny (transferu) – z nenaplněného pozitivního stavu se stává vztah negativní, člověk chce být ve vztahu obdivován, pokud se ti nenaplní, obrátí se vztah v negativní.
Vývojové stupně šikanování (5.stupňů)
1.zrod ostrakismu = mírné, převážně psychické násilí
2.fyzická agrese a přitvrzování manipulace
3.vytvoření jádra = šiřitelé „viru“ začnou spolupracovat a systematicky šikanovat oběť
4.většina přijímá normy agresorů
5.dokonalá šikana = prorůstání šikany do oficiální (školní) struktury