Aktéři šikany
Aktéři šikany:
Agresoři – nevhodná výchova (citový chlad, lhostejnost,..),
somatické zvláštnosti (nemusí se jednat o zdatné – silné jedince),
specifické projevy chování (hrubost),
temperamentové dispozice (vznětlivost),
socioekonomický status (nemusí být z nižších sociálních vrstev) ,
učitel jako spoluaktér šikany, ze 2/3 bývalá oběť.
Oběť šikany – somatické zvláštnosti (brýle, tloušťka,..),
psychické příčiny – dnes se vyskytuje nejvíce (nízké sebevědomí, děti neschopní zaujmout – bez kamarádů, děti s útočným chováním – např. popichují, noví žáci, vynikající žáci, jemní žáci,..).
Diagnostikování šikany učitelem:
a) přímé znaky – specifické verbální a fyzické projevy a reakce na ně,
b) nepřímé znaky –izolovanost, nejistota, ustrašenost, smutek, horší prospěch, vyhledávání blízkosti učitele, odmítavý vztah ke sportu, poškozené, věci nebo zranění, bez vysvětlení
Když pedagog zjistí šikanu – zaměřit se na problém – kdo se s kým baví, vždy informace od každého zvlášť, agresor až na závěr!, chránit oběť i svědky před možnými útoky –zadat jim třeba nějaký úkol, nakonec problém otevřít a vyřešit ho a šikanu potrestat (v méně závažných případech stačí domluva, hrozba dalšího postihu, žáci si často ani neuvědomují, že šikanují) – nejlépe předchází další šikaně.