Druhy prostředků výchovy
Druhy prostředků výchovy
1) vyučování
-rozumíme systematickou chovně-vzdělávaci činnost jedince při které se rozvíjejí u žáků vědomostí, dovedností, schopností a stimuluj se jejich postoje ke skutečnosti. A dělí se na 2 druhy vyučovaní
a) individuální vyučování – má tu přednost, že může plně vycházet
z komplexní diagnózy žákových vychovávaných předpokladů a že může
důsledně přihlížet k jeho možnostem a individuálně.
b) hromadné vyučování – to ve skupinách o nejrozmanitějším počtu jedinců . tento druh výuky nemůže plně respektovat individuální vyučování, učitel, lektor, vychovatel musejí k vyučovaní přistupovat objektivně a ne individuálně ke každému jedinci
2) adaptované prostředí
-přírodní a společenské prostředí působí vždy na rozvoj jedince, ať již pozitivně nebo negativně. Dělí se na tři výchovné činitele
a) materielní vybavení – odpovídající po stránce účelové, hygienické i estetické
b) sociální atmosféra – kultura mezilidských vztahů
c) životní a pracovní režim – soubor daných norem, jimž se řídi život a práce v dané instituci
3) masmédia
-tisk, rozhlas, film, televize, internet – tyto prostředky, podmínění rozvojem soudobé techniky, vychovávají jak intencionálně, tyk funkcionálně.
4) Hra
-jako výchovní prostředek má rozhodující úlohu v předškolním věku, kde se tvoří základní formu dětské činnosti.
5) Umění
-umělecká díla a tvůrčí umělecké činnosti obohacuji poznání, a to zvláště v oblasti společenské, spolupůsobí při tvorbě světonázorových, politických a mravních postojů jedince ke skutečnosti, podstatně ovlivňuje jeho estetickou citlivost a rozvíjejí jeho tvořivost.
6) Sport
-je to prostředek tradiční, se kterým se setkáváme v nějaké podobě v každé kultuře.
7) skupina (=kolektiv)
-organizovaná skupina jedinců, která má jasný cíl své činnosti, je i vnitřní dělba úkolů a funkci.