PEDAGOGICKY VÝZKUM
PEDAGOGICKY VÝZKUM
CO JE TO VÝZKUM?
Je to systematický způsob řešení problémů, kterým se rozšiřují hranice vědomostí lidstva. Výzkumem se potvrzují či vyvracejí dosavadní poznatky , a nebo se získávají nové poznatky.Výzkum snižuje nevědomost lidstva.
Mezi hlavní činnosti ,které má výzkumník poznat jsou:vymezení výzkumného problému ,informační příprava výzkumu ,formulace hypotézy,výběr zkoumaných osob,používání výzkumných metod a vyhodnocování získaných údajů.
ETAPY VÝZKUMU: Stanovení výzkumného problému
-výzkumník v něm formuluje přesně,co chce zkoumat.Koho chce zkoumat,kdy a v jakých
situacích.
Informační příprava výzkumu
-obnáší studium informačních zdrojů(knihy,články výzkumných zpráv)a třeba i konzultace se zkušenějšími odborníky. Příprava výzkumných metod
-výzkumník si musí promyslet jak bude na výzkumnou otázku odpovídat.Musí si vybrat vhodnou výzkumnou metodu (např.pozorovací schéma nebo zda bude zkoumat formou dotazníku apod.) Sběr a zpracování údajů
– znamená už konkrétní použití výzkumné metody a nástroje v hlavním výzkumu.Udaje se registrují ,zapisují,nahrávají a potom zpracovávají do tabulek nebo grafů. Interpretace údajů
-sesbírané údaje jsou jen hrubým materiálem.Je třeba je vysvětlit ,dát do vztahu s poznáním a uvést jejich použití v praxi. Psaní výzkumné zprávy
-výzkumná zpráva je písemné informování o průběhu výzkumu a jeho výsledcích .Popisují výzkum od jeho počátku do konce.
Výzkum je orientovaný dvěma směry:KVANTITATIVNE
KVALITATIVNĚ
KVANTITATIVNÉ ORIENTOVANÝ VÝZKUM
Pracuje s číselnými údaji.Zjištuje množství,rozsah nebo frekvenci výskytu jevů nebo jejich míry.Tyto údaje se dají matematicky zpracovat (sčítat,vypočítat jejich průměr,vyjádřit je v procentech atd.).Možnost precizního jednoznačného vyjádření výzkumných údajů v podobě čísel .Výzkumník v kvantitativním výzkumu se snaží držet odstup od zkoumaných jevů.tím zabezpečuje nestrannost pohledu .Hlavním cílem výzkumníka je třídění údajů a vysvětlení příčin existence nebo změn jevů.Snaží se vybírat zkoumané osoby tak,aby co nejlépe reprezentovaly jistou populaci ,protože odpovídá požadavkům matematické teorie pravděpodobnosti .Kvt. výzkum prověřuje existující pedagogickou teorii -poznatky,které jsou známy .Ve výzkumu tyto teorie potvrzuje nebo vyvrací.