Výchovné působení výuky
Výchovné působení výuky – vztah mezi osvojováním věd, dov a vytvářením žákovy osobnosti (přispívání k utváření jejich zájmů, schopností, mravních a volních vlastností i budoucích postojů k sobě samému, k přírodě, lidem, k umění…)
Humanizujícíc tendence – jeden z cílů – vychovat žáky a studenty jako tvořivé lidi s kulturním rozhledem, jako humanisticky a demokraticky smýšlející občany
Dimenze učitelova vychovatelství =
Výchova – v širším smyslu je vnímána jako vzdělávání a výchova v užším smyslu. I vých-vzděl proces
Vzdělávání – vědomostí, dovedností, poznávací schopnosti a návyky
Kurikulární dokumenty – zavádí se nový systém kutikulárních dokum. pro vzděl. žáků od 3-19 let.
– jsou vytvářeny na 2 úrovních – státní a školní.
Státní úroveň – představuje Národní program vzděl. (NVP) a rámcové vzděl. programy (RVP).
NVP vymezuje počáteční vzdělávání jako celek.
RVP vymezuje závazné rámce vzděl. jako jednotlivé etapy – předškolní, základní a střední vzdělávání.
Školní úroveň – představují školní vzděl. programy (ŠVP), podle nichž se uskutečňuje vzděl. na jednotlivých školách.
RVP (státní úroveň) – přijatý po několika letech ověřování v r. 2000, v platnost by měl nastoupit od září 2007. Zatím se podle toho experimentálně vyučuje na tzv. „pilotních školách“.
– nová strategie vzdělávání, která směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáka
– otevřený dokument, který bude v časových etapách inovován dle měnících se potřeb společnosti
ŠVP – vytváří si každá škola na základě RVP ZV