Přednáškový cyklus (II návazný)
Přednáškový cyklus (II návazný). Tento typ cykluje vybudován na andrago-gickém cíli (záměru) nebo na jejich soustavě. Výrazem tohoto rozpracování je obsah cyklu, který je rozdělen do příslušného počtu přednášek. Každá dílčí akce realizuje postupný cíl. Návazný přednáškový cyklus může také být hlouběji roz¬pracován po stránce didaktické, neboť kromě návazné obsahové struktury umož¬ňuje svými metodami a formami zvýšený podíl účastníků na edukačních aktivi¬tách. Jde tu o nárůst dialogických forem, expozici názorných prvků aj. Jednotli¬vé přednášky někdy ztrácejí svou autonomii a svým obsahem (jeho strukturou) se stávají podřízeným tématickým celkem. Tento typ může být s úspěchem po¬užíván při edukaci již orientovaných zájemců (výchova k rodičovství, zdravot¬ní výchova, ekologická problematika apod.). Ti jsou již samotným uspořádá¬ním látky vedeni k tomu, aby si pořizovali poznámky a mohli se k nim i po ukonč-ní cyklu vracet. Zatímco je počet akcí ve formálním cyklu libovolný, ustálil se jejich počet v cyklu návazném na 5-10 akcích. Příprava návazného přednáško¬vého cykluje ovšem po stránce organizační i andragogické náročnější než u cyklu formálního. Začíná koncepcí a členěním tématiky a pokračuje organizovanými aktivitami lektorů a ostatních spolupracovníků. Objevuje se i náročná funkce vedoucího cyklu, která se chápe jako funkce tvůrčí, nikoliv jen organizační. Do ní spadá zahájení cyklu, jeho shrnutí, styk s lektory apod. Promyšlená organiza¬ce tak spoluvytváří příznivé podmínky řízení tohoto rozměrného seskupení ak¬tivit. Řízení závisí také na intervalu jednotlivých přednášek, na jejich materiál¬ním vybavení pomůckami a na informačním vybavení. Zřizovatel návazného cyklu, jímž bývá stabilní edukační centrum, má k povinnostem organizačním navíc také zvýšené povinnosti administrativní.