14. Metody kvalitativního výzkumu
14. Metody kvalitativního výzkumu
Kvalitativní výzkum
– je, pokud jde o jeho zaměření, doplňkem výzkumu kvantitativního (né ve smyslu podřízené části).
– jeho úkolem je odhalovat neznámé skutečnosti o sociálních a sociálně psychických jevech, odhalovat jejich obsah, a to především
– existenci jevů a jejich strukturu
– jejich vlastnosti a funkce
– faktory, které jevy ovlivňují a nebo s nimi souvisejí
– orientuje se na pochopení smyslu jednajících sociálních subjektů
– více odhaluje reálné souvislosti mezi jevy jako faktické závislosti, a to, pokud možno v jejich úplnosti
– cílem není změření jednotlivých parametrů stanovených ukazatelů, ale vyjádření adekvátního popisu nebo logické konstrukce celku jevu
– novost, proměnlivost, individuální specifičnost těchto jevů způsobují, že standardizace postupů zkoumání není možná
Techniky sběru dat: (podle Zicha)
1. pozorování
– pozorování chování, ze kterého usuzujeme
– tato metoda není příliš využívána, používá se např. před reorganizací
rozlišujeme: zúčastněné utajené
zúčastněné neutajené
2. rozhovor (houbkový)
a) biografický rozhovor (životopisný)
– získává poznatky identity, např. k zemi
– člověk o sobě a o svém životě vypráví -> odráží se vnitřní stav člověka
b) skupinový rozhovor (focus group)
– rozhovor ve skupině vedený za účelem zjištění konkrétní věci (např. reklama)
– skupina lidí z cílové skupiny
– sociolog pozoruje reakce ve skupině, vytvoří se příjemná atmosféra
– rozhovor vede moderátor, snímá se na kameru, přip. neviditelná skleněná zeď)
více viz. otázka č. 15