15. Skupinový rozhovor (focus group)
15. Skupinový rozhovor (focus group)
focus group = ohniskové skupiny
Skupinový rozhovor – nástroj sběru primárních informací, jehož základem je dotazování, které probíhá ve skupině. Velikost skupiny je v optimálním případě 6 – 10 osob.
– pro skupinový rozhovor se nejčastěji vytváří několik skupin (5-10), podle jedné charakteristiky. Skupiny jsou sestaveny tak, aby v nich byli lidé stejného věku, pohlaví a stejně zájmově orientovaní apod.
– při výběru účastníků pro skupinové rozhovory je prvořadým kritériem cíl výzkumu (při zjišťování veřejného mínění – zaměření na sociálně demografické nebo profesní skupiny obyvatelstva)
– tzv. ohniskové skupiny je možné chápat ve dvojím smyslu:
– pozornost zaměřena na konkrétní segment populace, konkrétní cílovou skupinu
pozornost zaměřena na relativně úzký okruh problémů – a je zaměřena na prozkoumání problému do hloubky spíše než o šířky
– nesprávně sestavená skupina může přinést výrazně zkreslené výsledky
Zkoumá se, jaké pojmy se ve skupině používají v souvislostí s daným tématem a jaké obsahy jsou za těmi pojmy skryty.
Výhody skupinového rozhovoru:
– je efektivnější (shromáždí se více info za daný čas)
– je pod stálou kontrolou
– lze ho objektivně zaznamenat (snímat videokamerou)
– v případě potřeby je možno ještě v průběhu terénního výzkumu něco doplnit, upravit
– jsou zachyceny interakce mezi členy skupiny, které vnášení další informační hodnoty
– skupina dává respondentovi intenzivnější podněty,napomáhá tvořivému myšlení členů skupiny, vznikají nové nápady atd.
– je možné sledovat skupinou dynamiku, změna stanoviska v průběhu rozhovoru atd.
Nevýhody skupinového rozhovoru:
– skupina je tvořena uměle jevy, které v ní probíhají jsou tím ovlivněny
– odpovědi respondentů se mohou nežádoucím způsobem ovlivňovat
– získat respondenta k účasti na skupinovém rozhovoru je těžší, musí v dohodnutém čase přijít na dané místo = překážky
– podíl nákladů na jednoho respondenta ve skupinovém rozhovoru je vyšší než v individuálním rozhovoru
Některé nevýhody skupinového rozhovoru lze eliminovat nebo snížit dobře připraveným scénářem, výběrem zkušeného moderátora.
Dále je možné skupinový rozhovor kombinovat s písemným dotazováním (nejprve zaznamenají svůj názor, poté debata).
Vedení skupinového rozhovoru je velice náročné. Moderátor musí udržet skupinu u daného tématu, ale zároveň podněcovat spontánnost odpovědí.
Vedoucí musí regulovat podíl jednotlivců na rozhovoru, tlumit ty, kteří se prosazují na úkor ostatních.
K tomu ještě přistupuje nutnost dobře rozumět věcné stránce probíraného tématu a zvládnout rozhovor i z hlediska času. Moderátor nesmí za žádnou cenu projevit svůj názor a hodnocení ve vztahu k danému tématu.
Skupinové rozhovory s experty – představují jednu kategorii skupinových rozhovorů a mají různou podobu. (diskuse odborníků, volný brainstorming)