Profesní umístění jedince
Profesní umístění jedince
Generace dorůstajících jedinců obsazují uvolněné profesní pozice po starší generaci nebo nastupují na pozice zcela nové. Tyto pozice jsou obsazovány pokud možno lidmi adekvátně vzdělanými a kompetentními. Tato funkce je spojena s kvalifikací, kterou může jedinec získat prostřednictvím školy, i prostřednictvím jiných kvalifikačních institucí. Umístění do určité pozice předchází výběr. K výběru dochází i na úrovni základní a všeobecné školy, kdy se rozvíjejí předpoklady a zájmy jednotlivce na pozadí toho, co daná společnost potřebuje. Pokud je již výběr proveden, dítě je na základě svého rozhodnutí za pomocí rodičů, přátel, učitelů, výchovných poradců navedeno na určitou vzdělávací dráhu. V určitém ideálním případě není toto rozhodnutí v rozporu se zájmy jednotlivce i ostatních. Ale tento proces má jistě řadu rizik a možných rozporů, které řeší samostatná disciplína – výběr povolání, profesionální výchova.
Na tomto místě zmíníme jeden termín, který zmiňuje i Rabušicová. Problém tzv. kredencialismu, který má více rovin. Jde např. o to, jak se zvyšují minimální požadavky na vzdělání, pokud jedinec nastupuje do svého prvního zaměstnání. Jednoznačným trendem je stále vyšší úroveň vzdělání. Také u nás se předpokládá, že získání úplného středního vzdělání bude brzy samozřejmostí a maturita tedy více méně nezbytností. To znamená, že potřeba vyššího vzdělání se bude zvyšovat, a proto bude potřebný i odpovídající „papír“ (jistě i z důvodu čím dále vyšších nároků v jednotlivých povoláních).