Teorie vědění, SOCIÁLNĚ – EKOLOGICKÝ PŘÍSTUP
Teorie vědění /Scheler, Mannheim/
– sociální hierarchizaci vědění = sociální konstrukce vědění
– co dělá z vědění vědu, pro andragogiku málo využitelné
– vědění každodenní /příbuzné symbolickému interakcionalismu a fenomenologii/ a vědění vzdělávací /poznatky, znalosti…/
– kognitivní praktiky, které musí člověk ovládat, aby zvládl svůj život
– jak se konstituuje společenská skutečnost
– jak se definuje sociální situace
– jak se klasifikuje sounáležitost a vyloučení ze společnosti
SOCIÁLNĚ – EKOLOGICKÝ PŘÍSTUP /BRONFENBRENNER/
– pokus o charakteristiku jak sociálního, tak i vědeckého světa individua
– je podobný teoriím předchozím, s tím rozdílem, že každodenní svět je zkoumán bez vztahu k vnitřním, jím vyvolaným psychickým procesům, a zároveň naturalistickým chápáním metod
– pod vlivem německé biologie a psychologie minulého a století
– lidský vývoj – prostorově-regionální, materiální a ekologický
– nejsou významně využívány, ale důležité pro plánování, nabídku v poradenství