Lokální integrace zájmů je nezastupitelným prvkem rozvoje edukace dospělých
Lokální integrace zájmů je nezastupitelným prvkem rozvoje edukace dospělých. Jako trvalý problém se objevuje zejména na místním stupni řízení. Jednotlivé akce lze realizovat jedině za předpokladu vzájemné shody jmenovaných partnerů, za shody předchozí i následné. Budoucí zkoumání této lokální integ¬race jistě využije nejen východiska sociologicko-výchovná, ale i sociálně-psy-chologická. Neméně vděčným objektem zkoumání bude lokální integrace zá¬jmů i v praxi samé, pokud jde o problematiku řízení i řídící práce. Rozvíjet profesionální edukační zájmy, jakož i zájmy volného času pro širší veřejnost není dnes už možné pouze příležitostným zásahem. Podobně analýza edukace, hod¬nocení celé této oblasti zřejmě bude do svých kritérií kalkulovat i způsoby, ji¬miž bylo této lokální integrace zájmů dosaženo. Lokální integrace zájmů však není trvalá. Je výrazem aktuální shody, tj. shody, která nastává pouze za urči¬tých podmínek. Tato aktuální shoda se může opakovat. Znamená to, že se lokál¬ní integrace zájmů musí znovu a znovu obnovovat, opětně odpovídat novým úkolům, znovu se formujícím zájmům různých vrstev populace a příslušných edukačních center i ekonomicky činných subjektů. Lokální integrace zájmů také musí odpovídat proměnlivému stavu rozvoje regionálního kulturního života, je odvislá i od regionálních ukazatelů tohoto stavu, od místních tradic a zvyklostí. Vidíme, že lokální integraci zájmů můžeme chápat nejenom jako stav, resp. jako daný soubor vztahů, ale také jako proces rozvoje vzdělanosti, v níž má edukace dospělých své trvalé místo, jde-li tu také o proces rozvoje, nemůžeme opomenout jeho dimenze časové. Znamená to, že v různých etapách rozvoje společnosti je lokální integrace zájmů ovlivňována měnícími se faktory sociál¬ně politickými i výrobně ekonomickými. To má nesporný vliv na charakter vzdě¬lávací příležitosti, jak se postupně za těchto podmínek v různých místech vytvá¬ří. Avšak ani frekvence tohoto rozvoje nemůžeme opomíjet. Lokální integrace zájmů je za těchto okolností různě koncentrována. V daných obdobích soustře¬ďuje pozornost institucí i jednotlivců k vybraným tématickým okruhům, k vy¬braným problémům, z nichž se naopak vytvářejí edukační obsahy, dobově ná¬rokované. Ze zkušenosti je známo, že tyto frekvence jsou daleko pohyblivější než u soustav školského typu, což také zakládá specifikum edukace dospělých.