Koncepce životního světa, Etnometodologie, Koncepce interpretačních vzorců
Koncepce životního světa /Schütz, Luckmann/
– významy, hodnoty, přesvědčení, které orientují jednání
– očekávání, sebepojetí, pojetí druhých
– procesy vyjednávání mezi systémem a životním světem jako součást společenských změn
Etnometodologie /Garfinkel/
– formální jazykové praktiky, které organizují komunikaci
– rutinní, sociálně významné strategie, formální interakce, rituály, institucionalizovanou interakci
Koncepce interpretačních vzorců /Thomsem/
– zachování vzorců chování
– vzorce mají sociální konstituci a jsou výsledkem interpretace subjektu
– úloha andragoga spočívá v rozluštění základního smyslu jazykových aktů a toho co už dospělý ví
– to co už zná + přiučení
– zabývá se:
– které výkladové vzorce nalézá jedinec ve svém životním světě jako sociálně akceptované
– co je v nich obsaženo jako jinými vytvořený nátlak
– které vzorce ovlivňují jednání, které jsou otevřené
– existují rozdíly mezi vzorci a jednáním
– existují rozdíly mezi jednotlivými vzorci