Příklady metod z edukační praxe
6.6.4.1 Příklady metod z edukační praxe
Metody podle didaktických fází tvoří ucelený komplex. Andragogická didak¬tika je však může podle potřeby užívat odděleně v samostatně disponovaných sestavách. Některé příklady:
– Motivační metody mají široký horizont a psychologický základ. Mohou se
různit podle zadání — motivování vstupu účastníka do edukačního centra,
motivování účastníka k soustavnému učení se, k tvorbě postojů, estetickému
prožitku atd. Subjektem motivace může být marketing (Mužík, 1998), lektor,
jiný účastník atd. Exceluje nápodoba praxe.
– Expoziční metody jsou zkušebním kamenem autora projektu edukace, jeho cí¬
lové struktury, konstrukce obsahu, lektorské aktivity, řízení edukačního proce¬
su, zpětnovazební komunikace atd. Lektor vede srozumitelné monology, užívá
své osobní pomůcky a dívá se účastníkům do očí. Až na konstrukci obsahu jde
o praktické kroky. Ale pozor—obsah edukačního procesu jako celek je prvořa¬
dý teoretický problém. Jeho konstrukci nelze svěřit specialistům oboru.
– Fixační metody jsou vázány lektorskými dovednostmi, tedy opět praxí. Lek¬tor metodicky vytváří partnerské vztahy mezi účastníky. Vede zpětnovazební interakci, užívá připravené i improvizované otázky, registruje celkovou at¬mosféru ve skupině i kvality jedinců, opakuje obtížná místa, pracuje s připravenými příklady, odpovídá na každý dotaz. Fixace je pomoc. – Kontrolní metody vrcholí změnou klimatu ve skupině. Žoviální lektor zmi¬zel, v průčelí se pohybuje chladný analytik, systémově připraven, teoreticky vyzbrojen a nadán schopnostmi i dovednostmi dozoru, resp. filozofií exami¬nátora. Až dosud byl partnerem, nyní je představeným. Zjišťuje však co kdo ví, nikoliv tedy to, co kdo neví. Nikoho neurazí, neponíží, oceňuje i nevýrazné úsilí. Stimuluje kladem. Umí však více, než celá skupina dohromady.
– Metody realizačníjsou věcí účastníků, řízených osob. Účastníci odpovídají
na dotazy, referují, kreslí, počítají, kritizují, dokládají své vědomosti a do¬
vednosti požadovanými způsoby. Znají technické normy, nepravidelná slo¬
vesa, daňové záludnosti a ukazují, jak dovedou přemýšlet.
– Metody diagnostické jsou páteří edukace dospělých. Máme na mysli metody
klasifikační, testovací a další, zjišťující úroveň účastníků. Před prvním přiví¬
táním účastníků máme vědět, kdo k nám přišel a co umí, co dělá, jaký je, proč něco chce vědět, co si s tím počne. Než odejde, má říci či poznamenat, co mu šlo a co ne, co se mu líbilo. K tomu má být motivován. Může se před¬vádět, jak mu jde analýza.