Vnímání jako základní poznávací proces
Vnímání jako základní poznávací proces
– nejjednodušší psychický proces, kterým poznáváme
– je to smyslové poznání světa (čichové, zrakové, chuťové, sluchové, hmatové)
vlastnosti vnímání:
1) celistvost – nevnímáme jednu vlastnost předmětu, ale vnímáme ji jako celek
2) výběrovost – z celého celku si vybereme jen to, co chceme
3) zaměřenost – figura a pozadí
a) figura je vždy ohraničená, má určitý tvar X pozadí je neohraničené
b) F je určitá X P je neurčité
c) F vystupuje a je výrazná X P ustupuje a je nevýrazné
d) F na sebe strhává pozornost, je lépe zapamatovatelná
4) apercepce – vliv minulé zkušenosti ve vnímání
5) pregnantnost – i nedokonalý tvar jsme schopni vnímat jako určitý celek, na základě
minulé zkušenosti
6) konstantnost vnímaných objektů – vnímáme ho stejně za každých podmínek
druhy vnímání:
1) vnímání tvaru a velikosti spojení několika analyzátorů (druhů vnímání), abychom mohli
2) vnímat tvar a velikost (zrak, hmat)
3) vnímání prostoru – potřebujeme zrakové a pohybové vnímání, sluch, hmat, zkušenosti
4) vnímání hloubky zrak, pohybový orgán, sluchový analyzátor, zkušenost
5) sociální vnímání – společenské vnímání, týká se lidí a situací, do kterých se dostáváme, je ovlivněno našimi zkušenostmi
faktory ovlivňující soc.vnímání:
první dojem – určující pocit, který předurčuje následné jednání, na základě jedné vlastnosti hodnotím celou osobnost
projekce vlastního názoru – své vlastnosti předpokládám u i druhých, ostatní vnímám zkresleně
haló efekt – na základě předchozí informace
nedostatek empatie (vcítění se) ovlivňuje vnímání druhého, člověk není schopen se vžít do situace druhého
přílišné zevšeobecňování – není uznáván (např. je mladý, je hloupý)
projekce – přisuzujeme druhým své vlastnosti a očekáváme stejné chování od druhých popularita vyvolává tendenci vnímat osobu lépe nebo hůře, než ve skutečnosti je ukvapený úsudek -je vyvolán většinou vlastní netrpělivostí
stereotypy -jednání podle naučených vzorců chování postrádající pružnost
faktor figury – pozadí ovlivňuje vnímání figury