Metody podle způsobu prezentace obsahu
6.6.4.2 Metody podle způsobu prezentace obsahu /projevu lektora/
Tvoří souhrn dovedností k řízení edukačního procesu. Nejrozšířenější jsou mclody verbální, tradičně členěné na monologické nebo dialogické. V edukaci dospělých dochází z iniciativy účastníků – řízených osob i ke spontánní komu-nikaci, což ukazuje na spojení obou metodických bází. Monologické metody expozice (prezentace) obsahu nejsou vyhrazeny jen osobám řídícím edukaci, podobně jako dialogické metody nejsou užívány jen v interakci řídící — řízená osoba. Obdobná situace nastává při užití metod práce s textem. Řídící i řízené osoby je užívají podle potřeby k tvorbě (registraci) obsahu, k jeho verbální in¬terpretaci i jako pomůcky k organizaci vyvolaných aktivit. Psaný text je nosi¬čem informace pro osoby řídící i řízené. Metody demonstrační sice mají stabi¬lizované jádro podle školských tradic (demonstrace předem zhotovené učební pomůcky), ale ve skutečnosti jsou závislé na řízení edukačního procesu. Andra¬gogická didaktika objasňuje metody edukačního působení nejen z hlediska kla¬sických vyučovacích předmětů, ale i z hlediska využitelných informací. Demon¬strační metoda je metoda vázaná myšlenkovým postupem, verbálním projevem a pak teprve ostatními faktory (materiální nebo jiný didaktický prostředek, hu¬mánní projev individuální či skupinový aj.) Metody v předchozím jsou metody praktické. Teorie je zakódována ve struktuře myšlení, v konstrukci obsahu, ni¬koliv v metodě, způsobu prezentace. Nicméně školská tradice užívá termín „prak¬tická“ metoda ve smyslu manipulace s předměty. Andragogická didaktika toto zúžené pojetí reviduje. Problém čeká na jiný termín, na výstižnější název, snad na označení metody operační, manipulační aj.