Cíl jako kategorie
5.1 Cíl jako kategorie
Pedagogický cíl patří mezi nejobecnější pojmy teorie výchovy. Představa pedagogického cíle (systému cílů, cílové struktury) vyplývá z filozoficko-peda-gogických zdrojů a je historicky proměnlivá. Pedagogický cíl je požadavek, jehož uskutečněním má být dosažen požadovaný stav (úroveň) individuálních i sociálních kvalit jedince. Daný stav, z něhož koncepce pedagogického cíle vychází, může být klasifikován různě – ať již odhadem ze zkušenosti, ať již měřením dispozic a vědomostí jedince, ať již teoreticky aplikací filozoficko-pcdagogických postulátů apod.
Podobně cílový (požadovaný) stav kvalit jedince může být zjištěn z praktic¬kého úsudku, různým způsobem ověření reality přímo nebo komparací daných hodnot nepřímo. Kpostupnému překlenutí rozdílů mezi současným a požado¬vaným stavem rozvoje osobnosti slouží vzdělávací proces, modelovaný cílovou strukturou, tj. hierarchicky uspořádaným souborem cílů.
Jakákoliv klasifikace pedagogického cíle je prognostickou činností, sledující .úměrné utváření osobnosti člověka, její kultivaci. Požadavek změny osobnosti člověka je současně požadavkem modelování vývoje této osobnosti, tedy poža¬davkem, směřujícím ke komplexnímu řešení strategie i taktiky výchovně vzdě-Uvacího působení. Požadavek změny osobnosti zahrnuje rozpracování cílů tak, uby vyjadřovaly nejen statické hodnoty, ale i dynamické aktivity.