Obsah vyučování, kritéria pro stanovení obsahu a kurikulum
Obsah vyučování, kritéria pro stanovení obsahu a kurikulum
Obsah vyučování
• strukturovaný a funkčně uspořádaný výběr poznatků, činností, postojů, dovedností, které mají být osvojeny
• prostředek k dosažení cíle vyučování
• cíl a obsah jsou základní pedagogické kategorie v praxi představují základní orientační východiska pro každodenní činnost škol, učitelů a žáků
Kritéria pro stanovení
• obsah výučování je především limitován:
o stavem lidského poznání – úrovní vědy
o ekonomickými, sociálními, kulturními a ideologickými faktory
o věkem žáků – biologickými, fyziologickými a psychologickými předpoklady
o typem školy
o didaktickými požadavky
o společenskými požadavky na profil absolvent
kurikulum
• stěžejní pojem v pedagogice
• souhrn dokumentů a materiálů, vymezujících:
o cíle, obsah a podmínky vzdělání
o instituce a nástroje, kterými se vzdělání realizuje
o způsoby hodnocení
• rozlišujeme:
o národní kurikulum – garantované státem, platí pro celou populaci
o zamýšlené kurikulum – plánované, obsažené v dokumentech (ve vzdělávacích programech, standardech, …)
o realizované kurikulum – to, které učitelé skutečně realizují
o dosažené kurikulum – to, co si žáci skutečně osvojí
o formální kurikulum – organizované školou
o neformální kurikulum – získané mimo školu
o skryté kurikulum – vše, co se žák ve škole naučí, aniž by to bylo plánováno (sociální dovednosti)
Učební plán
• Dokument, který pro daný vzdělávací program, vymezuje vyučovací předměty a počty hodin, které mají být těmto předmětům v jednotlivých ročnících věnovány.
• Základní orientační dokument, vymezující proporce mezi jednotlivými vyučovacími předměty; nově pak mezi vzdělávacími oblastmi a vzdělávacími obory.