Přístupy pedagogiky dospělých k cíli a obsahu
5. Přístupy pedagogiky dospělých k cíli a obsahu
Pedagogika dospělých se zabývá teoreticky i prakticky edukací dospělých v přímé návaznosti na pedagogiku dorůstajících generací. Ontogeneze lidské psychiky ukazuje, že období dospělosti je dlouhodobý časový úsek, hlavní ob¬dobí v lidském životě. Specifickým problémem pedagogiky dospělých je ply¬nulý posun její inovace v transformačním procesu – předmětu bádání a restruk-turace výsledků. Jde o proměny během postupu z jedné etapy do druhé, od edu-kace adolescentů do období zralosti člověka. Děje se tak v souladu s proměňu¬jící se kapacitou i kvalitou učení dospělého. Společně s pedagogikou dospělých se mění i didaktika dospělých, rozvíjející se zprvu ve školství pro mládež a uplatňovaná i tehdy, když už to není nutné, když se dospělý člověk vrací dob¬rovolně zpět do školské soustavy, aby získal požadovaný stupeň (požadovanou úroveň vzdělání nebo kvalifikaci). Tam, kde se dospělý vzdělává již mimo škol¬skou soustavu, nastupuje andragogika, řešící edukaci dospělých autonomně, resp. účelově. Dospělý může studovat buď návazně na školu vědní obory, vyús¬ťující do praxe, nebo naopak obory praktické (profesní, volnočasové, občanské či rodinné aj.), k nimž přibírá vědní základy. V tomto směru zjišťujeme rozměr i tvářnost teorie edukace dospělých. Proces funkčního posunu v této teorii od působení na adolescenty k osobám v produktivním věku až k osobám věku po-produktivním způsobuje i rozdíly v chápání cíle, obsahu, metody i organizace edukace. Za hlavní problém pedagogiky dospělých zde pokládáme charakteris¬tiku a strukturaci cíle a obsahu. Věnujeme mu proto alespoň vstupní pozor¬nost. Obdobný posun předmětu teorie proměňuje i didaktiku dospělých. Ta řeší metodickou stránku vzdělávacího procesu zprvu větveně uspořádanou, později už problémově formovanou. Didaktika dospělých se zprvu traduje s využitím stabilních fází edukačního procesu, pak přechází do volných sestav metod a končí odkazem na šíření informací referentského typu.
Důležitou součástí tématu je soubor vybraných otázek konstrukce cílových struktur po věcné stránce.
Zvolené téma v předkládané podobě souvisí s jinou příbuznou problemati¬kou, zvláště pedagogicko-psychologickou, sociálně psychologickou a obecně psychologickou.