Obsah jako kategorie
5.2 Obsah jako kategorie
Představa o tom, co je to obsah výchovy a vzdělávání a jaký má tento obsah být, byla tradičně rozvíjena a je dosud rozvíjena v oblasti školství pro mládež. Vedle toho však – u nás zejména znovu od 50. let – byla rozpracovávána pro¬blematika obsahu ve výchově a vzdělávání dospělých. Některá praktická zo¬becnění z pedagogiky školské pronikla i do rodící se pedagogiky dospělých.
V současné době, kdy se pedagogika dospělých vytrvale obohacuje dalšími teoretickými studiemi i výzkumy (zvláště od počátku 60. let), vyvstává v plné šíři problematika obsahu jako kategorie. Pro naši potřebu použijeme dostupná pracovní východiska, abychom se s daným problémem vyrovnali.
Obsah je funkcí cílové struktury, nástrojem její realizace. Za obsah můžeme pokládat objektivně ideje, jejich materiální podobu i činnosti účastníků vzdělá¬vacího procesu v rámci příslušné organizační formy, které vyjadřují cílovou struk¬turu. Za obsah výchovy a vzdělávání však můžeme považovat i to, co se nachá.-inu mo příslušnou organizační formu, pokud nacházíme vazbu na cílovou struk-luru (příprava lektora i posluchačů na lekci aj.).