Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí
20. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí. Škola jako součást sociálního prostředí.
Pojmy: školní prostředí, škola jako sociální instituce, funkce školy, sociální svět, sociální prostředí, sociální komunikace, sociální interakce, vrstevnická skupina
Školní prostředí
Škola – „ příprava člověka na vše lidské“ (Komenský)
Školní prostředí bývá sledováno z hlediska :
– institucionalizovaného a cílevědomého výchovně-vzdělávacího působení.,
– škola je vždy součástí lokálního prostředí.,
– má stanovené výchovné cíle, vlastní organizaci, metody a techniky práce,
– je založena na interakci dvou generací, dětí a dospělých,
– participace rodičů na systému školní výchovy je minimální,
-efektivnosti výchovně-vzdělávací činnosti napomáhá vzájemný kontakt mezi učiteli, rodiči a žáky.
Typy prostředí
1. Podle velikosti a rozsahu– makroprostředí, mezoprostředí a mikroprostředí – na základě velikosti sociální skupiny
2. Podle typu aktivit člověka – prostředí pracovní, mimopracovní, vzdělávací, sportovní apod.
3. Podle organizovanosti prostředí
4. Podle území a teritoria
5. Podle charakteristického znaku – uplatněného na skupinu obyvatel (např. rodiče dětí školního věku, věk rodičů, příjem a profese)