METODY EXPLORAČNÍ
METODY EXPLORAČNÍ
1) Pozorování
Nejstarší metoda. Při dobrém vedení je i nejspolehlivější. Reliabilita (spolehlivost) je vysoká.
Zaměřeno na přímé zjišťování faktů, opakované a záměrné vnímání pozorovaného objektu. Probíhá tady a teď. Je omezeno časem a prostorem.
Podmínky
• Předem naplánované, cílené (co, kdy, kde, jak, proč).
• Systematické – nedělat úsudek z jednorázového vyšetření.
• V jednotlivých pozorování si vedeme zápis, na závěr sepsat protokol.
• Může jej provádět zkušený pozorovatel, empatický a z kvalitními komunikačními dovednostmi.
Typy pozorování
– Introspeckce
– Extraspekce
– Individuální
– Skupinové
– Otevřené
– Skryté (projekční zrcadlo)
– Přímé
– Nepřímé – použití techniky (nahrání na video, kazetu, pak pozorujeme)
– Celkové – celé školní klima
– Dílčí – motivace při vyučování hodině
– Krátkodobé
– Dlouhodobé – kooperace dětí s handicapovaným spolužákem
Posuzování
Je kompenzací za pozorování. Předem připravené posuzovací škály (tabulky, do nich označujeme škály).