Estetická výchova, její cíle, zaměření a zvláštnosti na 1. stupni ZŠ
Estetická výchova, její cíle, zaměření a zvláštnosti na 1. stupni ZŠ.
Estetika = nauka o krásnu
– estetické city – vyšší city = schopnost člověka rozeznávat krásu a nevkus
– cílem je vypěstovat u jedince schopnost správně vnímat, chápat, citově prožívat a podle individuálního nadání hodnotit krásu v uměleckých dílech i mimouměleckých věcech
– žáky je nutné zároveň seznámit se základními díly národní i světové kultury a jejich tvůrci a interprety
– měla by rozvíjet vlastní uměleckou tvořivost a aktivitu jedince = naučit ho základním dovednostem v některých uměleckých oblastech ( recitace, sloh, kresba, zpěv,…)
– estetická výchova má ovlivňovat formování individuálního vkusu
P. Jůva : rozlišuje estetickou výchovu uměleckými prostředky na :
– výchova umělecká
-výchova literární, výtvarná, hudební, divadelní, filmová a taneční
– výchova mimouměleckými prostředky
-estetika prostředí, přírody, práce, hry a tělovýchovných činností
-tyto prostředky se mohou různě prolínat, působit zároveň, souhlasně nebo protichůdně
-zvláštní pozornost věnujeme estetice školního prostředí a jeho vlivu na žáky, spadá sem i úprava školní budovy, výzdoba, obrazy, květiny, nástěnky – nejde však o množství, ale úroveň a kvalitu, která vzniká vkusem a přiměřeností
-estetická výchova se uskutečňuje školními formami esteticko-výchovné činnosti, ke kterým patří speciální esteticko výchovné předměty, humanitní vyučovací předměty a tělesná výchova
-návštěvy kulturních akcí, kulturní exkurze, práce v zájmových kroužcích
Estetickou výchovu chápeme:
– v širším smyslu : jedná se o chápání a prožívání skutečností všude kolem nás ( jedná se o estetiku věcí všedního života)
– v užším smyslu : toto pojetí je zaměřeno k uměleckému dílu a umění