VÝCHOVA SKRZE SPORT, VÝCHOVNÁ ÚLOHA TRENÉRA 8.
VÝCHOVA SKRZE SPORT, VÝCHOVNÁ ÚLOHA TRENÉRA 8.
Trenér a zároveň vychovatel
Každý sport i hra mají své zákony a pravidla, stejně jako náš život. Hráči jsou při hře často spontánní, hru prožívají se zápalem a nekontrolují své emoce. Stále platí, že musí dodržovat jistá, předem daná pravidla. I my se snažíme mít v každodenním životě určité zásady, které dodržujeme.
Trenér, který je i vychovatelem, dokáže obětovat svůj čas a být se sportovci i mimo hřiště. Takový trenér-vychovatel se stává pro mladé lidi osobností, stává se člověkem, kterému věří a často ho i napodobují. Dodržuje-li sám to, co po ostatních vyžaduje, stává se příkladem.
Hlavní úkol trenéra během tréninku: Na začátku říct plán tréninkové jednotky (na co se zaměří), důležitá je jeho verbální i nonverbální komunikace s hráči, nutnost předvádět určitá herní cvičení, trenér hráče pozoruje – opravuje, chválí a povzbuzuje. Na konci tréninku je dobré aspoň krátce zhodnotit či poděkovat, rozloučit se.
Je dobré když se na konec tréninku zařadí zajímavá hra nebo když si hráči mezi sebou zahrají zápas.
Čas, strávený nasloucháním a ochota jen tak s druhým být, budí v druhém důvěru a vnitřní jistotu, že existuje někdo, za kým mohu přijít a svěřit se mu.
Někdy je důležité učit hráče vzájemné úctě mezi sebou, (oslovovat se jménem). Trávit s nimi momenty oslav a her, umět zjednodušeně řečeno „ztrácet“ čas.
Trenér vede své svěřence k odpovědnosti. Je pár možností, které se nabízí:
– tréninkový deník, kde si po každém tréninku zapíšu hodnocení ( na kolik procent jsem makal)
– rozepsané služby na týden ( příprava hřiště, donést sportovní pomůcky…)
– pomoci při přípravě na turnaj pro mladší hráčky ( hřiště, příprava cen…)
– hodnocení: sami sportovci si udělají harmonogram, kde vypíší, jak prožívají volný čas