Daltonská pedagogika aj.
Daltonská pedagogika
Autorkou daltonské koncepce (název podle města Da1ton, Massachusetts, USA), je Helen Parkhurstová (1887-1959).Do dnešního dne se vyvinula da1tonská koncepce jako způsob organizace práce ve třídě nebo škole, respektující vlastní tempo dětí v učení,jejich volbu (z předložené nabídky témat) a možnost spolupracovat s ostatními spolužáky (svoboda, samostatnost, spolupráce).
Jenská pedagogika
Autor Jenského plánu Peter Petersen (1884-1952)koncipoval jenskou školu jako učení ve společenství.Zrušením ročníků se vytvářejí smíšené kmenové skupiny (nižší 1.-3. třída, střední 4.-6. třída, vyšší 7. a 8. třída, mladistvých 9.-10. třída),posilující různost a spolupráci mladších a starších dětí.
Freinetovská pedagogika
Zakladatelem moderní, pracovní školy byl Celesti Freinet (1896-1966).V centru jeho pedagogiky stojí dítě jako jedinec,který je tvořivým členem společnosti a má se na jejím rozvoji podílet.Zdůrazňoval pracovní (praktickou) činnost a rozvoj samostatnosti žáků. Učitel je v pozadí. Kritizoval tradiční školu (děti se často nudí nebo naopak nezvládají, je potlačována dětská aktivita a potřeba zkoumat jevy v okolním životě a v praxi), ale i individuální výuku (člověk je tvor společenský). Na škole mají děti tiskárnu, kde si tvoří vlastní učební texty, časopisy, měsíční a roční plány apod. a vzniká tak kniha života dané školy. Dále mají na škole například knihovnu, kartotéku, audiovizuální techniku. Pořádají se žákovské konference, ankety, sběratelství, řemeslné kroužky, korespondence mezi školami a tak dále.Pro jazykové vyučování, zejména pro sloh, vypracoval metodu tzv. svobodných textů, pro vyučování matematiky zavedl tzv. živé počty a podobně metodicky obohatil i vyučování ostatních předmětů.