Výzkumy
1.Proměnné
Pokud si výzkumník zvolil kvt. orientaci výzkumu má už definován výzkumný problém jeho další kroky budou tvořit vymezení proměnných výzkumu a stanovení výzkumných hypotéz . Proměnné se definují ,identifikují ,pozorují ,měří ,manipuluje se s nimi ,sledují a vysvětlují se vztahy mezi nimi.Proměnnou se označuje prvek zkoumání ,který nabývá různé hodnoty .Mění se .Může to být tedy jev ,vlastnost,podmínka,činitel…
Rozdělujeme je na měřitelné a kategoriální .U měřitelných můžeme určit počet nebo míru určitého jevu nebo vlastnosti.Např.chybnost v pravopise lze vyjádřit počtem chyb,oblíbenost předmětu na škále apod.Nabývají různé hodnoty v jistém rozpětí:lepší -horší,více-méně apod.Je možno je zařadit do tříd,kategorii.Dichotomické mají dvě hodnoty ,např.pohlaví .muž-žena.Jiné mají více hodnot např.ročník:l-9 Nezávislá proměnná -je příčinou změny Závisle proměnná -sem mění v závislosti na nezávisle proměnné
l.Hypotézy
Neboli domněnka, v metodologickém slova smyslu to je tvrzení které ověřujeme výzkumně.
Když víme že platí ,hypotéza je verifikovaná
Když neplatí je falzifikovaná.Hypotéza bud platí nebo neplatí.
S.Výzkumný soubor
Předmětem výzkumu jsou jevy :osoby ,věci,procesy… nazývají se subjekty výzkumu.Všechny subjekty ,kterých chceme získat inforrnace,tvoří základní soubor (populaci).Výzkumník určuje základní soubor tak ,aby odpovídal uplatnění jeho výsledků.Vymezení základního souboru musí být přesné .Je to proto ,aby bylo jasné ,na koho se výsledky výzkumu vztahují.Nejlepší způsob jak určit výběrový soubor je -z hlediska pravděpodobnosti — náhodný výběr.
Další způsob je mechanický výběr ,kdy výzkumník vybírá každou n-tou osobu.Může to být např.každý desátý žák,každý pátý učitel apod. Další způsob výběru je záměrný výběr.
4.Vstup do terénu
V této etapě výzkumník vstupuje do terénu.Kde se hlavně seznámí s prostředím.To je tzv.pilotážní průzkum-Nasleduje předvýzkum ,který se uskutečňuje na malém souboru lidí.Cílem je zjistit ,zda výzkumný nástroj funguje a jak funguje.