OSOBNOST UČITELE
OSOBNOST UČITELE
Teorie Kesellman
1) Logotrop – věda
a) Filozoficky orientovaný – pevný světový názor, ale bohužel svůj
b) Vědecky orientovaný – věnuje se vědě do hloubky, ale pouze žákům, které mají zájem.
2) Paidotrop – dítě
a) Psychologicky orientovaný – empatický, problémy s dítětem řeší, nestihne probrat látky
b) Všeobecně zaměřený – věnuje se výchově, ale více se věnuje jen aktivním dětem.
3) Křížený – dokáže žáka hodně naučit, má smysl pro humor, experimentuje, používá skupinovou práci, důležité je, aby to byl odborník na svém místě. Skupinovou práci nedokáže ukočírovat.
Dle činnosti
1) Vědecko-systematický – dokáže zaujmout žáka, podává látku přehledně, rozumí mu i slabší žáci, ale nebezpečím se schematizování lásky.
2) Umělecký – emotivní, podává látku plasticky, nebezpečím se sklouznutí k frázovitosti.
3) Praktický – používá mnoho demonstrativních pomůcek na výuku, vysvětlí látku prakticky, konkretizuje, má sklon k rutině (př. neobnovuje připravené pomůcky)
Teorie Zaborovský
1) Autoritativní – suchý, nepříjemný, nemá smysl pro humor. Práce žáků pouze z donucení. Převažují tresty nad odměnou. Plán práce je připravený, nepřipustí námitku, úpravu
2) Demokratický – formální, přátelský. Je přístupný návrhům, námětům od dětí. Ty pak mají pocit, že dělají něco pro sebe. Kvalita práce dětí je vysoké. Odměňuje objektivně a často. Tresty jsou objektivní a spojeny s radou.
3) Liberální – je plán práce je nepřipravený, očekává samostatné vyřešení problémů, odměny a tresty nepoužívá. Děti nevědí jak pracují. Formální.
Teorie Anderson
1) Dominativní – bez viditelné spolupráce se žáky, odpovídá autoritativnímu typy
2) Integrativní – snaží se o spolupráci
Teorie Machaud
1) Beztvaré vztahy se žáky. (autoritativní)
2) Napjaté vztahy, snahy si podmatit žáka
3) Harmonické vztahy se žáky (demokratický)