Formy výchovy
formy výchovy
organizační struktury, v nichž se výchova uskutečňuje
1) školní
2) mimoškolní
3) rodinná
4) autoedukace
Vyučování – to, k čemu dochází ve vyučovací hodině ve školní třídě – interakce učitele a žáka ve smyslu záměrného působení na žáka tak, aby u něho docházelo k učení
Vzdělání – termín neujasněný, často zaměňován s termínem vzdělávání; v osobnostním pojetí se vzdělání chápe jako součást socializace jedince, vzdělání je pak ta složka kognitivní vybavenosti člověka, která se zformovala prostřednictvím vzdělávacích procesů (kognitivní složka = osvojení vědomostí, dovedností, postoje, hodnoty, normy); vzdělání je chápáno jako jedna z kategorií, která charakterizuje populaci, je determinováno sociálními, ekonomickými faktory aj.; různé stupně vzdělání – rozlišujeme vzdělání základní, středoškolské, vysokoškolské
Učení – (1) psychický proces, který v jednotě tělesných a duševních předpokladů je rozhodujícím faktorem v adaptaci člověka na jeho přírodní i společenské prostředí v rozvoji jeho osobnosti a ve stále zdokonalovaném zvládání a organizaci podmínek jeho individuální a společenské existence; (2) získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života. Dělení: podle typu činitelů, jichž se týká (sensorické, motorické, percepční, verbálně pojmové), podle vědomého záměru (záměrné, bezděčné), podle nositele (lidské, automatizované),…
Podmínky výchovy – vlivy, které výchovu podmiňují, limitují nebo omezují a ovlivňují volbu výchovných cílů a prostředků; vnitrní – dědičné faktory, zdravotní stav člověka, životní potřeby, biorytmus, úroveň poznání a intelektu, schopnosti a dovednosti, charakter, vlastnosti, temperament,… vnější – tvořeny přírodním a sociálním prostředím – okolní příroda, kultura společnosti, společenská etiketa, mezilidské vztahy, úroveň společenského rozvoje,…
Pedagogické principy – za ped. principy pokládáme nejobecnější pravidla, jejichž respektování podmiňuje efektivnost pedagogické činnosti, usnadňuje výchovně vzdělávací proces učitelům i žákům a vede k trvalejšímu a hodnotnějšímu výsledku; princip cílevědomosti, soustavnosti, aktivnosti, názornosti, uvědomělosti, trvalosti, přiměřenosti, emocionálnosti, všestrannosti
Použitá literatura a internet:
Literatura- Základy Pedagogiky Vladimír Jůva Internet- bakalářské práce studentů