HLAVNÍ PŘÍSTUPY, METODY A TENDENCE V ROZVOJI SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY 2.
HLAVNÍ PŘÍSTUPY, METODY A TENDENCE V ROZVOJI SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY2.
METODY
1. pomoc jednotlivým případům /individualita/ – konkrétní případy, rodiny
2. skupinová práce – učení o psychosociální a sociálně pedagog. práci – poznání lidí
3. pracovní společenství – práce, péče, plánování – metody, které mají hodnotový základ
– důstojnost člověka, hodnoty, svoboda
– akceptování, neodsuzovat
– diskrétnost, povinnost mlčet
– principy běžné sociální práce
– rozhovor
– dotazník
– anketa….
– šíří se tendence metodiku SOP prohlubovat
2 cíle – INTEGRACE , STABILIZACE osobnosti
ÚKOL SOP
– řešit problémy
– rozpracovat metody – psychologické, individuální, skupinové
Realizace musí vzít v potaz:
– globalizační problémy
– ekologické války
– tvorbu přístupů k člověku a populaci vůbec
– potřeby společenské praxe – výchova, převýchova, sebevýchova
– navázat na celosvětové trendy
SOUČASNÉ POJETÍ SOP
= aplikovaná pedagogická věda zabývající se působením na jednotlivé sociální skupiny, výzkumem prostředí a organizováním výchovných procesů
HRADEČNÁ – SOP
1. MAKROSOCIÁLNÍ HLEDISKO – společnost, politika, kultura, klima, hodnoty
2. MIKROSOCIÁLNÍ H. – životní prostředí jedince
– ani v zahraničí není vymezení jasné