HLAVNÍ PŘÍSTUPY, METODY A TENDENCE V ROZVOJI SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY 1
HLAVNÍ PŘÍSTUPY, METODY A TENDENCE V ROZVOJI SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY1.
PŘÍSTUPY
1. SOP jako pedagogika prostředí
2. SOP zkoumající výchovu člověka
3. SOP chápající výchovu jako pomoc všem
4. SOP zabývající se odchylkami chování
1. SOP JAKO PEDAGOGIKA PROSTŘEDÍ
– Wrocinsky, Čapka, Baláš
– vychází z prostředí
– zaměřují se na přirozené prostředí – rodina, lokální prostředí
2. SOP ZKOUMAJÍCÍ VÝCHOVU ČLOVĚKA
– Lukáš, Jaccobi-Schmitz, Skiba
– německá SOP uplatňující různé přístupy byla vzorem
– tvrdí, že plánovaná výchova je nevyhnutelná
– tam, kde není zodpovědnost za výchovu nebo je podceňována, stačí pouze navyknutí pravidlům, ale to nic neřeší
– zda ve výchově – „vést nebo nechat růst“
– člověka je třeba vychovávat
3. SOP CHÁPAJÍCÍ VÝCHOVU JAKO POMOC VŠEM
– Schilling
– pomoc všem věkovým kategoriím, neměla by být teorií, ale měla by vést empiricky k poznání
– prosazuje chápání SOP jako pomoc všem věkovým kategoriím bez rozdílu
– chápe to jako celoživotní proces, celož. výchova
– po rodině, škole je SOP 3. institucí
– chápe ji jako pozitivum
4. SOP ZABÝVAJÍCÍ SE ODCHYLKAMI CHOVÁNÍ
– Hupertz, Schmitzler
– vidí, že SOP vznikla jako reakce na ztrátu funkcí rodiny