Účinek edukačního působení je objektivně založen plynulým sledem edukačních situací
Účinek edukačního působení je objektivně založen plynulým sledem edukačních situací. Klesá-li návaznost těchto situací, klesá i účinek edukačního půso¬bení. Dynamika změn jednotlivých prvků je proměnlivá. Se současnou změnou většiny těchto prvků se mění kvalita sestavy edukačních situací. Jedna situace přechází do jiné již se změnou jednoho prvku. Klesá-li (mizí-li) aktivita subjek¬tu nebo objektu působení, mizí fenomén edukační situace. Záleží na andrago-gické didaktice, co uzná jakožto obsahovou jednotku, dále i na tom, uzná-li existenci edukační situace také mimo typizovanou organizační formu. Intencio-nální edukační působení je zřetelné právě v těchto typizovaných formách. Bylo již uvedeno, že organizační forma je jedním z formálních předpokladů edukač¬ního působení na dospělé. Vzniká však otázka, týkající se její konkretizace. Jde tu též o pojetí edukačních situací jako procesuálních jednotek. Jak vidíme, ote¬vírá formální přístup k předpokladům edukačního působení další možnosti jeho analýzy. Praxe může těžit z výsledků této analýzy zejména studiem konkrétních podmínek a hranic vymezené oblasti. Umožní-li účelné řízení promyšlenou lo¬kální integraci zájmů, nastolení vzdělávacích příležitostí, bude možno zmnožo¬vat počet existujících organizačních forem i kvantitu edukačních situací. Se zřetelem k tomu se jeví tato analýza jako možný stimul rozvoje oblasti.