POČÁTKY A PŘÍČINY VZNIKU SOP, ZÁKLADNÍ POJMY 5.
POČÁTKY A PŘÍČINY VZNIKU SOP, ZÁKLADNÍ POJMY 5.
SPO – má studovat druhy podnětů a způsob uvolňování v jednotlivých prostředích
neměla – se zabývat soc. prací, péčí a pomocí, proto aby mohla oficiálně EXISTOVAT
výzkumy – rodinného, lokálního a vrstevnického prostředí, sídliště, města
M. PŘADKA
– pokus o popis soc.-ped. trenců v USA a Německu
– kritika, ale první zprávy o dění ve světě
ÚSTAV EXPERIMENTÁLNEJ PEDAGOGIKY SAV
– Bratislava
– vedl O. BALÁŽ
– řeší – vztahy výchovy a prostředí, výchovné aspekty soc. procesů, utváření a řešení rozvoje osobnosti v různém prostředí
60. léta – ETOPEDIE
– péče o sociálně nepřizpůsobivé
– ve svazku se školstvím
80. léta – vznikají předpoklady pro SOP v dnešním pojetí
BAKOŠOVÁ – směry v SOP
1. sociální pedagogika – a) praktický – Pestallozi, Owen, b) teoretický – Bergmann, La Play, c) filosofický – Natorp, Spenser, Lindner
2. sociologická pedagogika – Rouma
3. pedagogická sociologie – a) starší koncepce /spekulativní/, b) novější k. /empirická/
4. sociologie výchovy – Durkheim, Znaniecky
5. soc. pedagogika – Radlínská, Wroczynsky, Přadka, Baláž