HLAVNÍ PŘÍSTUPY, METODY A TENDENCE V ROZVOJI SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY 3.
HLAVNÍ PŘÍSTUPY, METODY A TENDENCE V ROZVOJI SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY3.
ČESKÁ SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA
– zaměřuje se na:
– PROSTŘEDÍ – a jeho vliv na utváření osobnosti a pedagogizaci prostředí
– PREVENCI A TERAPII – sociálních deviací, jedinců a skupin
• vztah jedince x společnosti
• socializace x resocializace
• prevence x terapie
• zvýšení sociální kompetence vychovatele, učitele
• pomoc ohrožené a zanedbávané mládeži – sociál. práce
SOCIÁLNÍ PRÁCE X SOP
– vyvíjí se odděleně, bez vnitřních souvislostí
– soc. práce – rychle vyvíjí svou teorii a je zakotvena institucionálně a na pracovištích VŠ
– vztahy jsou dosud nevyjasněné a ve vývoji
– teoretické poznatky pedagogiky jsou brány jako východisko pro soc. práci, jakož i pro další disciplíny
OBSAH SOP
1. J. Haškovec – ztotožnění s teorií výchovy
SOP= teorie výchovy v její časové a místní podobě, ať už máme na mysli teorii mravní, kulturní, výchovu k hodnotám, citovou ekologickou atd.
2. P. Klíma – pomoc při vytváření životního způsobu jednotlivců a usnadňování jejich procesu socializace a enkulturace