Člověk v edukaci
4. Člověk v edukaci
Andragogika jakožto teorie edukace dospělých se opakovaně zabývá vyme¬zením dospělosti. Neznamená to, že by klasifikace dospělosti limitovala před¬mět andragogiky nebo její kompetence. Jde o vymezení spíše metodické pova¬hy, zaměřené k obsahu a rozsahu andragogických aktivit, jejích vztahů k jiným vědám a jejích dalších praktických aplikací. Andragogika vstupuje v případě potřeby i do pedagogiky a psychologie, má-li např. zaujmout stanovisko ke schopnostem a možnostem sebevzdělávání v dospělosti. Může analyzovat před¬chozí školskou přípravu (průpravu), může používat závěry vývojové psycholo¬gie atd. Vymezení dospělosti není tedy normativním krokem a dostupná litera¬tura dává na tutéž otázku různé odpovědi. Má-li andragogická didaktika praco¬vat s dospělými účastníky, volí k jejich charakteristice konkrétní ukazatele (kri¬téria), vlastní jen dospělým. Jsou to např. ukazatele profese, předchozího vzdě¬lání, dosažených způsobilostí apod.
Vymezení dospělosti, resp. charakteristika předpokladů další edukace, má vandragogice svoji důležitost. Odpověď na otázku „kdo je dospělý?“, může usnadnit volbu správného přístupu k řešení edukační problematiky. Podle od¬povědi lze formulovat některé kompetence andragogiky, její předmět, rozsah působnosti i strukturaci. Období dospělosti rozpracovávali u nás psychologové z různých hledisek. Lze uvést zvláště několikasvazkové dílo Ontogeneze lidské psychiky {Příhoda, 1967 a «.). Na otázku odpovídají i výkladové slovníky {Franc, 1989) a další pedagogická literatura {Livečka-Kubálek.1978). Z toho je možno shrnout obecnější charakteristiku {výčet ukazatelů): Dospělý je oso¬ba s ukončenou povinnou školní docházkou, resp. přípravou na povolání ve školách, pracující v zaměstnání nebo v domácnosti. Uvádí se rovněž, že dospě¬lost je nejvýznamnější etapa v životě člověka, chrakteristická svým dlouhým trváním. Měřítkem dospělosti je vyzrálost osobnosti {Franc, 1989). Kritérium vyzrálosti osobnosti jako měřítka dospělosti vede ke známénu poznatku, že uka¬zatel věku není absolutní mírou a že andragog i pedagog mohou dospělost chá¬pat v její pohyblivé hranici. Někteří autoři uvádějí jako dolní hranici dospělosti věk 18 let podle zákonných norem. Charakteristika v tomto smyslu je obsažena též v instruktivní literatuře (Řehák-Livečka, 1980). Je k dispozici i komparace charakteristik dospělosti {Beneš, 1997).