Historicky starší je užší obecná charakteristika obsahu na půdě školské
Historicky starší je užší obecná charakteristika obsahu na půdě školské, v souvislosti s výchovou a vzděláváním dorůstající generace (viz dobové peda¬gogické slovníky). V tomto smyslu je možno charakterizovat obsah výuky jako soustavu vědomostí a dovedností, jež mají být osvojeny. Obsah se chápe zvlᚬtě v podobě učiva, tj. obsahových komplexů (předmětů) meritorně diferencova¬ných, centrálně normovaných a plošně závazných. Pokud jde o edukaci dospě¬lých,^ známo užší pojetí obsahu /I/, návazného na školství pro mládež, jehož různé obsahové úrovně si má dospělý dodatečně osvojit. V současnosti se užší pojetí uplatňuje také tam, kde je dospělý účastníkem profesní přípravy či prů¬pravy. Širší pojetí obsahu 12/, sledovaného andragogikou, je založeno požadav¬ky celoživotní edukace. Obsahem v širším pojetí je nejen samo učivo, ale též jeho pořadači systémy, soustava aktivit, jež mají být osvojeny a jejich systém, potřebné demonstrace materiálních didaktických prostředků, veškeré intelektu¬ální operace se zmíněnými prvky podle cílových struktur jakož i funkcionální vlivy materiálního a sociálního prostředí edukace. Tématický celek může být pokládán za reprezentanta obsahu v širším pojetí.
Další možností je chápání obsahu edukace, prezentované jako obsah static¬ký /3/. Toto pojetí je založeno na sestavě trvale užívaných kritérií, sloužících výstavbě obsahu. Kritéra rozlišují např. charakter strukturace poznatkové báze (syntézu či analýzu reality), teoretické či praktické obsahové komplexy aj. Pod¬le zvolených kritérií může být statický obsah též materiální či formální, návazný nebo nenávazný atd. Statické pojetí obsahu je zřejmé např. při výkladu technic¬kých, právních a jiných norem, předpisů či instrukcí. Opět jiným pojetím je pojetí dynamické I AI. Opírá se o procesy řízení učení a uznává představu, že obsah již jednou exponovaný (použitý) a jeho pořadači systém nejsou koneč¬ným stadiem, konečnou podobu merita, ale zeje možné tento obsah chápat také jako soustavu dynamickou (operační). Didaktické fáze se v tomto smyslu jeví jakožto pořadači systém obsahu již prezentovaného v témž časovém rámci.
Uvedenými přístupy se andragogika vzdaluje od dominujících koncepcí ob¬sahu edukace v podobě vyučovacích předmětů. Za další, obtížnější krok k roz¬vinutí variabilních koncepcí obsahu lze označit koncepce informálního vzdělá¬vání, interpretovaného rovněž v kompetenci andragogiky obvykle jen jako (na¬vozený) kontakt subjektu-objektu edukace s nestrukturovanou, ale i strukturo¬vanou adresnou informací.