Periodické náslechy, jsou-li systematicky provázeny poznámkami
Periodické náslechy, jsou-li systematicky provázeny poznámkami, vytvoří po čase originální materiál. Posluchač, který nelituje času a seznámí se s ním do hloubky, lépe pozná to, co lektor zdůrazňuje, čemu přikládá zvláštní důležitost. Kolem těchto prvořadých problémů pak se lépe vytváří struktura ostatních vě¬domostí než při mechanickém a průběžném pročítání literatury, jejíž obsah bývá obvykle uspořádán se zřetelem k objektivní podobě materiálu.
Nejcennější součástí lektorova výkladu bývá však to, co literatura dosud ne¬zpracovala. Zkušený lektor na taková místa předem upozorní. Činí tak s vědo¬mím, že šetří posluchačům námahu při vyhledávání příslušné problematiky v knihovních fondech a že motivuje jejich zvýšené úsilí po dobu expozice nej¬novějších poznatků. Zde mají být poznámky co nejpodrobnější.
Psaní poznámek usnadňuje rozmnožená osnova, kterou lektor před přednᚬkou rozdá posluchačům. Jinou vhodnou pomůckou jsou transparenty promíta¬né zpětným projektorem, jakési titulky a mezititulky, názvy problémů, čísla a jména. Tento způsob usnadňuje práci lektorovi i posluchačům, kteří jsou tak průběžně aktivizováni. Čím rozsáhlejší kurs či cyklus, tím spíše je nutná tato orientace v jeho obsahu.
Hospitace je specializovaný náslech s předem určeným cílem. Mladý lektor si jde poslechnout lektora zkušenějšího, aby si osvojil jeho dovednosti. Ale i zkušený lektor může poslouchat mladšího, aby mu svým hodnocením pomohl. Jeden odborník jde na přednášku druhého, aby zde vyslechl jeho pojetí věci, inovace, způsob práce.
Ale i posluchači zpracovávají v seminářích vyslechnuté referáty svých kole¬gů, zaujímají k nim stanovisko, opakují a procvičují daná témata i formy práce. Problematika hospitace je značně rozsáhlá a v našem případě na ni upozorňuje¬me pouze v souvislostech s metodami a formami poznámek.
O nich všeobecně platí, že poznámky z jakékoliv hospitace musí být vždy průkazné, ale nemusí být průběžné. Jsou zaměřeny speciálně – hospitant si ne¬všímá jen lektora, ale i posluchačů, nejen mluvy, ale i chování přítomných aj. Zajímají ho určité metody výuky právě tak jako dovednosti demonstrovat aj.