Aplikace a stavební komponenty
6.4.3 Aplikace a stavební komponenty
Tématický celek se vyznačuje – jak již bylo uvedeno – poměrně pestrým výběrem možných komponent své výstavby a jejich uspořádání. Z nich lze uvést mezi prvními zvláště strukturované soubory objektivně daných poznatků. Jde tu např. o popis, přehled, výměr, definice, argumentace a další prvky. Samostat¬nou skupinu tvoří normované, tj. závazné obsahy, jimiž jsou normy právní, tech¬nické, ekonomické a mnohé další. Strukturované soubory poznatků jsou i já¬drem lektorské přípravy. Naproti tomu nestrukturované soubory (informace) jsou subjektivním odrazem chápané či aktuálně exponované relity. Mohou to být emocionální vstupy, neúplné teze, neumělé (necílené) formulace, spontánní reakce na expozici obsahu aj. Ty jsou nenormované, nezávazné, pokud je užil frekventant. Ale mohou být jako reflexe lektora i vyjádřením jeho stanoviska k průběhu edukativního procesu. Nejsou však určeny k periodickému, racionál¬nímu osvojování. Ani je neumožňují.
Formalizované zkušenosti jsou frekventovaným funkčním celkem zvláště v aplikacích objektivních obsahů, v instruktivních vstupech lektora, v demon¬stracích jevů či procesů. Formalizovaná zkušenost bývá často zařazována tam, kde se tématický celek bezprostředně vztahuje k iniciativám účastníků eduka-ce. Formalizovaná zkušenost může být osobní i neosobní, přímá nebo zpro¬středkovaná. Má empirický základ. Normy jednání a chování, opírající se
0 normy legislativní, technické, ekonomické a další jsou velmi frekventovaným
funkčním celkem např. ve společenskovědních aplikacích. Jsou to samostatné
vzorce, stimulující způsob realizace praktických úkolů či řešení situací a mezi¬
lidských vztahů. Exponují se často v typizovaných příkladech. Lze sem přiřadit
1 tvorbu intelektuálních dovedností a návyků. Normy jednání a chování se vy¬
značují vazbami na zvolené příklady situací, pracovních úkolů, rozhodování,
atypických projevů, rituálů a jiných nepsaných pravidel interakcí. Andragogika
se v souvislosti s jejich rozborem může věnovat i využití aplikací psychologic¬
ké či sociologické povahy.