K povaze sebevzdělávacího cíle a obsahu
7.2 K povaze sebevzdělávacího cíle a obsahu
Sebevzdělávací cíl bývá motivem vstupu do některé z aktivit celoživotní edu-kace. Po svém naplnění a po restrukturaci cílů předchozích motivuje případné další vstupy, překrývající se s výstupy ze zvolených aktivit. Sebevzdělávací cil není kategoricky vázán ke druhu či typu studia. Jeho operativní instalace ve strukturách myšlení začíná velmi brzy, patrně vzniká v dětství v období vyčle¬ňování subjektu z objektu okolí, jak ukazují některé praktické zkušenosti z vý¬chovy dětí v rodině. Zprvu vázán dětskou zvídavostí, transformuje se v příhod¬ných podmínkách vedení (péče) do výraznějších formálních podob. Problema¬tika sebevzdělávacího cíle přerůstá z dětství do adolescence a dospělosti. V životě člověka mívá vztahy k nejrůznějším situacím. Má interdisciplinární charakter.
Otázky sebevzdělávání dospělých dnes právem vzbuzují pozornost andrago-gické veřejnosti. To souvisí s tendencemi a hlubším chápáním nutnosti rozvoje iniciativy lidí. V široké paletě problémů, spojených s edukací dospělých, mají sebevzdělávací problémy jistě jedno z předních míst. Zabýváme-li se nyní dílčí otázkou cílů této edukační oblasti, přejímáme pro zjednodušení věci i název cíle jako cíle sebevzdělávacího, ač by pro naše záměry vyhovovat lépe název jiný — sebevýchovný. Tento druhý termín, zřejmě lépe postihuje obecnost jevu samého i obecnost přístupu k němu. Výchovný cíl bychom tak pokládali za cíl, nadřazený cíli vzdělávacímu, což se vztahuje i k oblasti sebevýchovy a sebe¬vzdělávání. Nicméně lze termín „sebevzdělávací cíl“ chápat v měřítku co nej¬širším, tak jako chápeme termín „edukace“.
11 lubší řešení pojmu sebevzdělávacího cíle a obsahu si v budoucnosti vyžádá i. iké odpovědi na otázky, jejichž naléhavost dnes dvojnásob cítíme. Jsou to otázky Specifika sebevzdělávání. Jde tu o teoretické i praktické rozlišení mezi vzdělá- áním a sebevzděláváním, mezi sebevzděláváním a učením. IJZQ předpokládat, že z hlediska různých disciplin bude toto specifikum různě vymezeno. Porov¬nejme jen andragogické, pedagogické a psychologické přístupy.