Propaganda záleží ve vytváření vztahů posluchačů
Propaganda záleží ve vytváření vztahů posluchačů k předkládaným výběrově řazeným faktům. Propaganda je silná svou operativností, ale není s to vytvářet soustavy vědomostí.
Teprve komplexní výchovně vzdělávací působeniJe s to záměrně a v přiměřeném časovém rozpětí měnit osobnost člověka, i když se nevyhýbá ani popula¬rizačním, ani propagandistickým vstupům. To se týká zvláště výchovy a vzdělá¬vání dospělých.
Je-li tedy zapotřebí v širším měřítku zapůsobit na pracovníky organizace a postupně v nich získávat spojence pro nové myšlenky, je nutno užívat všech tří způsobů. Využívání těchto způsobů musí vždy mít svůj cil přiměřený věci i posluchačům, své faktografické nástroje i předem vytvořené příležitosti. Vý¬sledky sebevzdělávání v podobě nových myšlenek zřídka zakotví v praxi jen proto, že jsou progresivní. Obvykle vyžadují další snahu iniciátorů.
Má-li se stát zamýšlená inovace obsahem výchovně vzdělávacího působení (a to by mělo nastat vždycky), musí být jako obsah didakticky zpracována. Musí mít svůj obsah, metody jeho realizace, příslušné didaktické fáze, své pomůcky i organizační formy přiměřené výchovně vzdělávacímu procesu a jeho účastníkům. Jeden z nejobtížnějších úkolů nastává pro iniciátora tehdy, když má své kon¬cepci vyučovat. Musí se totiž odosobnit natolik, aby objektivně dovedl vypra¬covat a realizovat výchovně vzdělávací obsah tak, jako kdyby mu nepatřil. Příklady z praxe však ukazují, že to možné je a náhodný posluchač ani nepozná, že přednáší sám autor návrhu.
Mocensko-politické cesty. Zavedení výsledků sebevzdělávání do praxe ať již v podobě věcné inovace či změny provozu nebo v jiné formě nezávisí jen na osobě, která tyto změny koncipuje. Jakákoliv změna v chodu organizace si žádá konkrétních opatření na úrovni řídících orgánů. Nejednou – jde-li o změny závažnější, projednávají příslušné návrhy též kolektivní politické a státní orgány. Příprava jednání vyžaduje též politickoorganizátorská i správně administrativní opatření.