Na tomto místě – zejména se zřetelem k nejnutnější orientaci
Na tomto místě – zejména se zřetelem k nejnutnější orientaci – vidíme rozdíl mezi vzděláváním a sebevzděláváním zejména ve stupni a druhu řízení těchto činností. Obsah, rozsah, intenzita a frekvence tohoto řízení může zakládat jeho stupeň, jeho druh i různé vztahy v sociální sféře. Jistě, že lze obě aktivity odli¬šovat také podle užitých kritérií andragogických. K tomu lze ještě připomenout, že nositelem sebevzdělávání je týž nositel, který je řídí. Opírá se při tom o řízení z vnějšku, pokud nepracuje zcela samostatně. Sebevzdělávání lze však odlišo¬vat od vzdělávání také se zřetelem k povaze psychických procesů, jež určují využití výsledků. Jedním z kritérií bezpochyby je stupeň inteligence, schopnost mobilizace duševní energie, zaměřenost osobnosti. Intence, v mládí člověka symbolizovaná vzděláváním, „zakódovaná“ do celé osobnosti, nyní motivuje sebevzdělávání. Podobně lze klasifikovat i různé prvky sociálně psychologic¬ké. V životě sebevzdělávajícího roste úloha vlastního já v procesu krystalizace vztahů k okolnímu světu, jež nakonec působí pozitivně při volbě cílů i obsahů. Cíl sebevzdělávání je důležitý prvek, který lze popsat z různých hledisek. Velký význam má přístup andragogický, operující s cílem sebevzdělávání v širokém rozsahu. Dostupná domácí literatura však nepřináší dostatek podkla¬dů ke komparativnímu popisu, a tím i k řešení zvoleného úkolu, jímž je pokus o deskriptivní východisko k zjištění povahy sebevzdělávacího cíle. Zde vidíme sebevzdělávací cíl zvláště jako veličinu andragogicko-didaktickou. V tomto přístupu se zrcadlí jednak pojetí historické, jednak aktuální potřeba. Andrago¬gický cíl vidíme jako požadavek změny osobnosti intencionálním edukačním působením. Sebevzdělávací cíl je pak jeho specifikem: Je to takový cíl, který byl internalizován v procesu sociální komunikace a který je důsledkem i příčinou motivace. Tuto motivaci vidíme zejména jako motivaci procesů intelektuálních. Sebevzdělávací cíl se tu stává součástí individuálně vytvořené a neopakovatel¬né hierarchie jednotlivcem uznávaných hodnot. Takový cíl je vytýčen individu¬em a platí jen pro ně. Lze soudit, že dozrává po školní docházce.