Volba vzdělávacího cíle
7.2.1 Volba vzdělávacího cíle
Jednou z klíčových a současně málo řešených otázek je otázka volby sebe¬vzdělávacího cíle. Zatímco je andragogický cíl v rámci edukačních aktivit zále¬žitostí objektivní úvahy, zatímco tento cíl je zkoumán na půdě didaktiky, je soubor těchto otázek spojených s volbou sebevzdělávacího cíle situován do psychologické, resp. sociálně psychologické polohy. Jedinec, řídící sám svůj růst, se vyvíjí v procesu sociální komunikace, též v pracovním procesu. Z vněj¬šího světa získává sebevzdělávací podněty, za různých okolností chápání sebe i okolního světa je volí, modifikuje, buduje z nich strukturované celky a posléze je uskutečňuje. Také tento proces, tvořící relativně samostatné a svébytné akční pole, motivuje podle cílů dosažených cíle další, nové. V tomto ohledu, za vý¬razné subjektivizace celého procesu, zůstává andragogika jakoby stranou. Po¬dobně pedagogická psychologie, historicky zaměřená zvláště na otázky psy¬chických procesů pod vlivem intencionálního edukačního působení ve škole, zůstává dlužná nejednu odpověď týkající se tvorby, resp. volby sebevzděláva-cích cílů dospělých osob. Velmi zhruba lze vyčlenit alespoň dvojí rovinu, v níž se rozvíjejí podmínky pro volbu sebevzdělávacího cíle. Jedna z nich je empiric¬ká, druhá abstraktně-logická. Tyto dvě roviny se v procesu volby cíle nevylu¬čují. Za různých okolností převažuje jedna nebo druhá.