Strukturace sebevzdělávacího cíle
Strukturace sebevzdělávacího cíle. Je zřejmé, že sám popis sebevzdělávací¬ho cíle jako hodnoty, uznávané jedincem, se nemůže obejít bez postižení jeho struktury. Sebevzdělávací cíl může být rámcový, nekonkrétní, může být i zcela adresný, může být rozpracovaný nebo nerozpracovaný. Může to být i cíl jiný než sebevzdělávací a teprve jeho realizace přivádí jedince do sebevzdělávací sféry. Něco jiného je, usmyslí-li si jedinec, že se blíže seznámí s výtvarným uměním současnosti a něco zcela jiného je, vytkne-li si konkrétní oblast, etapu, školu, autory. Rozpracovaný, členitý cíl, je už zcela stabilní hodnotou, je vyvr¬cholením procesu internalizace. Ale i zde se ukazuje další nutnost podrobnější¬ho popisu. Vnitřní členění sebevzdělávacího cíle může být prostě lineární, po¬stupné, může být i kumulované (problémové), jeho skladba může být kombina¬cí nejrůznějších systémů, jež si jedinec vytvořil ve svém duševním světě již dříve k jiným účelům a za jiných okolností.
Včlenění sebevzdělávacího cíle se v různé míře prolíná obecné a zvláštní, teoretické a praktické. Ne vždy je jedinec schopen toto členění vytvářet uvědo¬měle, ne vždy je schopen rozlišit zde potřebné aplikace. Platnost jednotlivých částí takto vytvořeného systému je pak různá. Některé cíle jsou uznány za krát¬kodobé, jiné za dlouhodobé. Některé provázejí člověka celý život, jsouce usta¬vičně prohlubovány, jiné mizí v propasti jeho paměti, aby již nikdy nebyly žád¬ným vhodným podnětem vybaveny a znovuoživeny. Je zřejmé, že strukturace sebevzdělávacího cíle není bez vlivu na podobu konkrétních sebevzdělávacích obsahů, jež si jedinec vybírá, aby šije osvojil. Zde však nacházíme volbu zvláštní. Nechápeme již v přímé závislosti na vzniklém cíli sebevzdělávání. Volící sub¬jekt nemusí vždy postupovat racionálně, uvědoměle, nemusí vždy postupovat kupředu, jsa již věcně vyzbrojen. Sebevzdělávací cíl se může stabilizovat jako úkol, přejatý z objektivního okolí jedince.
Řekli jsme, že za sebevzdělávací cíl pokládáme specifický andragogický cíl, vytýčený subjektem-objektem aktivit. Tento subjekt sám realizuje vytýčený cíl. Specifikum sebevzdělávacího cíle je specifikem do té míry, v jaké je specifi¬kem sebevzdělávání samo.