Sebevzdělávací cíl vzniká i v průběhu školní docházky
Není to však jediný možný přístup. Sebevzdělávací cíl vzniká i v průběhu školní docházky. Může být vázán na cíle, uplatňované během ní. Tím se usku¬tečňuje jeden z důležitých úkolů každé školy, motivovat žáky k samostatné du¬ševní činnosti, k dalšímu vzdělávání. Sebevzdělávací cíl však nemusí být ani zdaleka vázán s cílem školským, ba naopak, může být s ním v protikladu. Při¬pomeňme jen různé záliby mládeže, svědčící o pestré škále poznávacích i stu¬dijních zájmů. Lze soudit, že postavení sebevzdělávacího cíle v celé sérii cílů a tendencí osobnosti je v konkrétním případě značné proměnlivé. V různých ob¬dobích jedince mohou být sebevzdělávací cíle na prvním místě, mohou toto postavení postupně ztrácet a znovu nabývat. Na jedince doléhá velké množství různých vlivů, působí tu prostředky hromadného šíření informací, jedinec se dostává do nejrůznějších životních situací, konfliktů apod. Andragogika sama sotva může dát odpověď na veškeré otázky, týkající se vzniku, realizace, pro¬měny i zániku sebevzdělávacího cíle.