ZAŘÍZENÍ VOLNÉHO ČASU – ŠKOLNÍ DRUŽINY
ZAŘÍZENÍ VOLNÉHO ČASU /zákon 76/1978 sb./
ŠKOLNÍ DRUŽINY
– původně útulky /1. 1885/, později přejmenovány na družiny – 1931
– 1960 – podle školského zákony i kluby
– zaměřují se na práci s dětmi prvního stupně základní školy /1. – 5. ročníku ZŠ/
– funkce – výchovné, zdravotní, sociální – zajišťuje sociál. péči v době, kdy jsou rodiče v zaměstnání
– nejpestřejší strukturu zájmových činností a uspokojení velké potřeby pohybu
– organizační forma – kroužky
– navazuje na činnost školy, není však přímým pokračováním vyučování ani ho nenahrazuje
– týdenní a denní rozvrh činností je sestavován tak, aby vyhovoval požadavkům duševní hygieny
– mohou být určeny i pro externisty podle novely zákona, ale za úplatu
– vychovatelé, zaměstnanci školy – řídí ředitel ZŠ
Vychovatel:
• je se žáky v každodenním kontaktu
• působí na většinu žáků bez ohledu na sociální postavení rodiny
• možnost pravidelného kontaktu s rodinou
• má vhodnou kvalifikaci pro působení mimo vyučování
• jsou členy pedagog. rady, spolupracují s vedením školy a ostatními pedagogy